W obecnych czasach ciężko może być dobrze prowadzić firmę, jeżeli się nie posiada odpowiedniej wiedzy o tym, w jakim jest ona stanie. Lata, kiedy do zarządzania firmą wystarczał w zupełności kajet lub nieskomplikowany arkusz excela minęły już dawno, dziś bez porządnego informatycznego systemu nie ma co marzyć o pełnym sukcesie. Komputeryzacja wtargnęła do wszystkich dziedzin biznesu i także to dotyczy zarządzania firmą. Główny system informatyczny, który musi być wdrożony w nawet niewielkiej firmie, to system klasy ERP. Dla firm mniejszych może to być gotowe rozwiązanie, proste do skonfigurowania i uruchomienia, a poza tym dość tanie przy zakupie. Tego typu system musi zapewnić rejestrację fakturowania, rejestrację wszystkich zakupów, a poza tym umożliwić właściwe księgowanie każdej operacji. Przy większych firmach niezbędne być może uruchomienie większego pakietu ERP. Najczęściej jest on kosztowniejszy niż rozwiązanie z pudełka, lecz pozwoli na skonfigurowanie wszystkich parametrów do biznesowych procesów jakie w firmie zachodzą. Jeżeli jednym z obszarów funkcjonowania będzie jakaś produkcja, to tym szybciej należy zaplanować wdrożenie funkcjonalnego pakietu.
Porządne pakiety ERP potrafią obsługiwać praktycznie wszystkie obszary funkcjonowania przedsiębiorstwa, w tym także zarządzanie produkcją. Okazuje się jednak, że pośród dziesiątek istniejących na rynku systemów tylko część z nich radzi sobie w odpowiedni sposób z kompleksowym obsłużeniem produkcyjnych procesów. Jeżeli firma coś produkuje, albo zamierza w niedalekim okresie czasu uruchomienie jej, to bezwzględnie należy zdecydować się na właściwy system ERP. Konfiguracja programu do zarządzania przedsiębiorstwem to przynajmniej pół roku intensywnej pracy, i co się z tym będzie wiązać, również sporo kosztów. Jeżeli wybierze się system ERP, który nie obsługuje wszystkich procesów w firmie lub będą problemy z jego rozbudową, to okazać się może że po pewnym czasie przestanie wystarczać, i znowu będzie trzeba wybierać następny. A to będzie się wiązało z ogromnymi kosztami i licznymi zmianami w organizacji firmy.